>>>>>>>>>>>>>>>>> Táto stránka je tvorená pomocou CSS2. Ak sa Vám zobrazí táto správa, Váš prehliadač túto funkciu nepodporuje. Skúste preto pouvažovať nad jeho aktualizáciou.


Prečo Integrovaný dopravný systém (IDS)?

Združovanie dopravcov verejnej osobnej dopravy do IDS možno v západnej európe pozorovaťuž od polovice 1980-tych rokov, ako reakciu na rozširujúcu sa individuálnu osobnú dopravu (IAD). Na Slovensku začali IDS vznikať v druhej polovici 1990-tych rokov.

IDS riadi organizačná jednotka (organizátor), ktorý je zväčša zriadený samosprávou (či už mestskou alebo regionálnou). Úlohou organizátora je zosúladiť tarifné podmienky a cestovné poriadky (CP) tak, aby boli čo najvýhodnejšie ako pre cestujúceho zákazníka, tak aj pre dopravcu. Cestujúci tak získa možnosť cestovať na jeden cestovný lístok (CL) v dopravných prostriedkoch na všetkých linkách zahrnutých do IDS a v určených prestupných bodoch mu budú nadväzovať odchody jednotlivých liniek. Výsledkom je lacnejšie, rýchlejšie a najmä jednoduchšie cestovanie.
Dopravcom sa znížia náklady (napr. zrušením spoločného súbehu poloprázdneho vlaku a autobusu) a zvýši sa počet cestujúcich pre ktorých sa cestovanie stane atraktívnejším. Výsledkom bude zlepšenie ekonomických výsledkov.

Vývoj ŽRIDS

Impulzom, ktorý predznamenal zavedenie IDS v Žilinskom regióne bolo zastavenie osobnej železničnej dopravy na trati ŽSR 126 Žilina - Rajec Železničnou spoločnosťou, a. s. (ZSSK) od 1.2.2003. Do hry vtedy vstúpila Slovenská investičná a realitná spoločnosť, a. s., Žilina (SIRS), ktorá sa zmluvne zaviazala uhrádzať ZSSK straty, ktore jej prevádzkou na uvedenej trati vznikali. Vlaky tak mohli začali od 17.2 opäť jazdiť.
Začiatok spolupráce na vytvorení integrovaného systému sa datuje ku 25.4.2003 za účasti mesta Žilina, mesta Rajec, spoločností SIRS, ZSSK a DPMŽ.
Prvý výsledkom spolupráce bola koordinácia CP spojov MHD linky 2 a vlakov ZSSK v čase letných prázdnin. Cestujúci zo Žiliny tak mohli cestovať do Rajca a bez zbytočného čakania prestúpiť v ŽST Bytčica z autobusu na vlak a opačne. Popri tom bolo toto spojenie o 6 Sk lacnejšie.
V priebehu septembra 2003 boli na 8 staniciach inštalované automaty na predaj cestovných lístkov, tarifný a informačný systém bol namontovaný aj do železničnych vozňov. Od 1.10.2003 bola spustená skúšobná prevádzka. V rámci nej bola znížená cena cestovného o cca 20%. Okrem jednorazových papierových CL boli zavedené aj predplatné CL formou čipovej karty. Zaviedol sa aj kombinovaný CL, na ktorý je možnosť pretupu; na jeden CL možno cestovať vlakom a v Žiline prestúpiť na MHD a naopak.

Súčastnosť

V súčastnosti je do ŽRIDS zapojená MHD v Žiline a rajecká železnica. Organizátorom je spoločnosť SIRS. Tarifne je IDS rozdelený na 7 pásiem, pričom 1. a 2. pásmo je v rámci MHD a zvyšných 5 je na železnici.

Jednorazové cestovné lístky

Cestujúci si môže zakúpiť CL v ŽST Žilina a Rajec, v automatoch na ostatných ŽST alebo v predajnej sieti DPMŽ. V automatoch a na predajných miestach DPMŽ je možné zakúpiť si aj kombinovaný CL, na ktorý možno cestovať MHD s prestupom na vlak a opačne. Platnosť kombinovaného CL končí vystúpením z druhého vozidla a maximálne 2 hodiny od prvého označenia.
Po nástupe do vozidla si je cestujúci povinný označit lístok v označovacom zariadení umiestnenom pri každých dverách. Kombinovaný CL si je potrebné značiť vo vlaku aj v MHD.

Predplatné cestovné lístky

Predplatné CL je možné zakúpiť len prostredníctvom dobití jázd na bezkontaktné čipové karty a to na predajných miestach DPMŽ. Aj tu platí, že CL je platný až po odpočítaní cesty v označovacom zariadení.

Nezabudnite však, že aj v rámci ID ste povinný riadiť sa prepravným poriadkom a platnou tarifou.